Konspekt lekcji dotyczy swobodnych wypowiedzi na temat: Brać czy dawać na podstawie doświadczeń i cicho czytanego tekstu pt. „Pięknie żyć” w związku z mikołajkami. Samodzielne redagowanie zdań o tym, jak należy postępować, by być lubianym przez innych. Działalność charytatywna, nazwy i symbole organizacji charytatywnych.
Scenariusz opracowała: Jolanta Żukowska
BLOK TEMATYCZNY: Pięknie żyć TEMAT DNIA: Brać czy dawać
Zapis w dzienniku:
Zabawy i gry z piłkami koszykowymi. Podania i chwyty oburącz. Dodawanie w zakresie 1000 – rozwiązywanie zadań rozmaitych. Działalność charytatywna, nazwy i symbole organizacji charytatywnych. Swobodne wypowiedzi na temat: Brać czy dawać na podstawie doświadczeń i cicho czytanego tekstu pt. „Pięknie żyć”. Samodzielne redagowanie zdań o tym, jak należy postępować, by być lubianym przez innych.
Umiejętności kluczowe:
Uczeń:
· czyta cicho ze zrozumieniem, · efektywnie współpracuje w grupie. Umiejętności szczegółowe:
Uczeń:
- potrafi powiedzieć kilka zdań na temat przeczytanego tekstu, - zna nazwę dowolnej organizacji charytatywnej, - zna zasady pisowni nazw organizacji, - układa kilka zdań na podany temat, - umie wypowiadać się na podany temat, - układa hasła zachęcające do brania udziału w akcjach charytatywnych, - rozumie i wykonuje polecenia nauczyciela, - potrafi współpracować w grupie, - rozwiązuje zadania z treścią, - wyróżnia w liczbie jedności, dziesiątki, setki, - dodaje liczby w zakresie 1000 sposobem pisemnym z przekraczaniem progu dziesiątkowego, - porządkuje liczby według podanego klucza, - stosuje kolejność wykonywania działań, - zachowuje zasady bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych.
Metody: rozmowa, praca z tekstem, działalność praktyczna, gry dydaktyczne Formy pracy: zbiorowa, grupowa, grupowa zróżnicowana, indywidualna.
Środki dydaktyczne: - dodatkowe karty pracy, - łamigłówki matematyczno – słowne, - podręcznik, ćwiczenia, (J. Białobrzeska „Ja, Ty – My”) - znaczki do podziału na grupy, kulki do punktacji, - piłki,
Przebieg zajęć:
1. Powitanie. 2. Zabawy i gry z piłkami koszykowymi. Podania i chwyty oburącz. · Zbiórka · Zabawa orientacyjno – porządkowa · Zabawy z piłkami: toczenie, podrzucanie, kozłowanie · Rzuty do kosza · Zabawa uspokajająca · Zbiórka, omówienie zajęć ruchowych, pożegnanie 3. Zapoznanie z celami zajęć. 4. Rozwiązywanie rozmaitych zadań matematycznych i ułożenie hasła: CZEKAJĄC NA ŚWIĘTEGO MIKOŁAJA… · Podział na grupy poprzez losowanie kolorowych bucików, ustalenie zasad pracy w grupach. (po każdym prawidłowo wykonanym zadaniu n – l nagradza grupę punktami, punkty można otrzymać również za zgodną i cichą pracę). · Rachunek pamięciowy: Þ nauczyciel podaje liczbę i prosi o wskazanie, jaka jest cyfra setek, dziesiątek, jedności; uczniowie wskazują odpowiednią cyfrę podnosząc do góry właściwy lizak matematyczny,Þ uczniowie samodzielnie obliczają przykłady z zastosowaniem kolejności wykonywania działań, porządkują wyniki rosnąco i odczytują część hasła – wyraz „czekając”, wspólnie wybierają go spośród kilku i wklejają w kontury Mikołaja.· Obliczenia sum sposobem pisemnym: każdy uczeń wykonuje dodawanie liczb, podkreśla wyraz z odpowiadającym mu wynikiem, wspólnie z kolegami z grupy wybiera kolejną część hasła i wkleja ją w kontury Mikołaja.· Samodzielne rozwiązanie zadania: uczniowie rozwiązują zadanie proste, podkreślają wyraz z odpowiadającym mu wynikiem, wspólnie wybierają część hasła spośród kilku i wklejają w kontury Mikołaja (uczniowie pracujący szybciej dodatkowo otrzymują karty pracy z zadaniem złożonym).· Wspólne układanie treści zadania i rozwiązania z przygotowanych części: uczniowie czytają paski z fragmentami zadania i jego rozwiązania, wybierają i wklejają zadanie, wybierają kolejny człon hasła i umieszczają go w kontury Mikołaja.· Odczytanie powstałego hasła, próba dokończenia zdania „Czekając na Świętego Mikołaja…”; uczniowie piszą na kartce własne propozycje na dokończenia zdania.
Przerwa śniadaniowa 5. Ciche czytanie tekstu pt. „Pięknie żyć” (Podręcznik s. 144) 6. Swobodne wypowiedzi na temat: „Brać czy dawać” na podstawie czytanego tekstu i własnych doświadczeń. 7. Samodzielne redagowanie zdań o tym, jak należy postępować, by być lubianym przez innych (Ćwiczenie część 2, ćw. 2 s. 61). 8. Poznanie organizacji charytatywnych, ich nazw i symboli oraz zasad, którymi kierują się w swojej działalności (Podręcznik s.145). 9. Samodzielne lub na podstawie rozsypanki wyrazowej układanie haseł zachęcających do udziału w akcjach charytatywnych (praca indywidualna zróżnicowana). 10. Zadanie pracy domowej. 11. Ewaluacja zajęć, pożegnanie.
|